Pedagog szkolny

# # #

Drodzy Rodzice!

W ciągu ostatnich dni świat wokół nas zmienił się diametralnie. Zarówno my dorośli, jak i dzieci, znaleźliśmy się w sytuacji całkowicie odmiennej, niż całe nasze dotychczasowe doświadczenie.
To budzi naturalny lęk i prowokuje reakcje obronne. Jedno jest pewne, najgorszą reakcją jest panika, dawanie wiary szerzącym się nieprawdziwym wiadomościom i bezużytecznym poradom. Pomimo lęku i drastycznych ograniczeń musimy starać się reagować racjonalnie. Zdajemy sobie sprawę, że opieka nad dziećmi w tych warunkach to szczególnie trudne zadanie, bo jak im to wszystko wytłumaczyć, jak przekonać, że musimy pozostać w izolacji w domach, kiedy za oknami obudziłą się wiosna, jak zachęcić do zdalnej nauki, kiedy w normalnych warunkach nie było to łatwe? Coraz więcej odpowiedzi i porad dotyczących tych problemów znajdziecie Państwo w Internecie i zapewne już z nich korzystacie. My tutaj pozwolimy sobie przypomnieć tylko te najważniejsze zasady:

• na temat koronawirusa i wywołanej przez niego sytuacji rozmawiajcie z dziećmi szczerze w sposób dostosowany do ich wieku i możliwości pojmowania zjawisk zachodzącychw świecie; dotyczy to szczególnie Waszych młodszych pociech, te starsze i tak same czerpią wiedzę z Internetu; w miarę możliwości kontrolujcie i korygujcie treści, które tam znajdą
• domyślamy się, że dużym problemem jest zatrzymanie naszych milusińskich w domach i ograniczenie ich kontaktów koleżeńskich, ale tu pomaga Internet, bo oni ten rodzaj komunikowania się preferują nawet „normalnych” czasach; bardzo ważne jest też zagospodarowanie im wolnego czasu, a więc gry, zabawy, filmy no i oczywiście zdalne nauczanie; ale można ten czas wykorzystać również na naukę rzeczy prostych, konkretnych, a niezbędnych do życia, takich jak gotowanie, pranie, prasowanie, drobne naprawy itp. Kiedy Wasza pociecha sama przygotuje obiad dla całej rodziny da jej to satysfakcję i poczucie bycia pomocnym i użytecznym, a to ważne!
• mobilizujcie i wspierajcie swoje dzieci w realizacji zdalnej nauki, ale pamiętajcie, że nie jesteście odpowiedzialni za realizację programu nauczania! W wywiadzie minister Piontkowski zapowiedział, że w najbliższym czasie zostaną opracowane prawne ramy edukacji w tym nadzwyczajnym okresie, a na razie działamy w oparciu o wzorce wypracowywane przez poszczególne szkoły. Tak, jak we wszystkim, należy zachować w tym zdrowy umiar i dostosowywać ilość zadań, stopień ich trudności i sposoby motywowania uczniów do ograniczonych możliwości, jakie wymusza na nas wszystkich panująca wokół sytuacja. 

W tym trudnym dla nas wszystkich okresie chciałybyśmy wspierać Was i Wasze dzieci, na ile to tylko będzie możliwe.  Zapraszamy do kontaktu z nami za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub numeru dyżurnego zamieszczonego w zakładce specjaliści szkolni.

Justyna Kacprzak – pedagog

Pedagodzy szkolni serdecznie zapraszają uczniów, rodziców i nauczycieli do korzystania z oferowanej pomocy

Dla ucznia       

Potrzebujesz wsparcia, ponieważ:

  • znalazłeś się w trudnej sytuacji i nie wiesz jak postąpić,
  • masz trudności w kontaktach z rówieśnikami,
  • często popadasz w konflikt z kolegami,
  • dotykają Cię niepowodzenia szkolne,
  • nie umiesz się efektywnie uczyć,
  • masz niskie poczucie własnej wartości,
  • masz problemy w domu,
  • nie umiesz radzić sobie ze złością,
  • masz problemy z używaniem środków psychoaktywnych,
  • nie umiesz skutecznie odmówić, gdy jesteś nakłaniany do złego,
  • chcesz poznać mocne strony swojej osobowości,
  • potrzebujesz porad dotyczących własnego rozwoju,
  • potrzebujesz po prostu z kimś porozmawiać
  • zgłoś się do pedagoga szkolnego i skorzystaj z jego porad

 

Dla rodziców              

Wychowanie jest trudną sztuką, dlatego jeśli niepokoją Państwa:         

  • problemy związany z rozwojem i wychowaniem własnych dzieci,
  • trudności z nawiązaniem poprawnego kontaktu z dzieckiem,
  • problemy związane z trudną sytuacją rodzinną,
  • problemy z właściwą organizacją i kontrolowaniem czasu wolnego dziecka,
  • kłopoty dziecka z nauką,
  • sygnały świadczące o sięganiu po środki psychoaktywne,
  • nagłe zmiany w zachowaniu dziecka,
  • trudności z kontrolowaniem emocji,
  • inne zachowania wymagające konsultacji i porady
  • pedagog szkolny oferuje swoją pomoc.

Dzięki współpracy z różnego rodzaju instytucjami i organizacjami istnieje możliwość pomocy w zorganizowaniu specjalistycznego wsparcia psychologiczno – pedagogicznego.

Dla nauczycieli         

Jeżeli macie Państwo jakiekolwiek wątpliwości, pragniecie skonsultować lub podzielić się własnymi spostrzeżeniami szczególnie w zakresie:      

  • rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów,
  • określania i udzielania form pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
  • podejmowania działań opiekuńczo – wychowawczych,
  • poradnictwa zawodowego,
  • organizowania pomocy materialnej
  •  pedagog szkolny serdecznie zaprasza.